משלחת אורט לאנגליה – סיכום מסע

במסגרת שיתוף הפעולה בין בית הספר האנגלי Austin Friars ואורט טבעון, יצאה נבחרת מצטייני הפרויקט להציג את היוזמות עליהן עבדו במהלך השנה שעברה, לספר על מדינת ישראל, קריית טבעון והחוויות והמיומנויות שצברו במהלך הפרויקט.

בבית הספר לומדים תלמידים מהעיר קרליל באנגליה וכן תלמידים סינים המגיעים לאנגליה במטרה לרכוש תעודת בגרות אנגלית איכותית. השנה, בהמשך לתוכנית הלימודים הייחודית ISTEAM  תוכנית שבמרכזה חשיבה יזמית, פיתוח מיומנויות של שיתוף פעולה, חשיבה יצירתית והעלאת רעיונות ויישומן ע”י יצירת מוצר, הוצג הפרויקט באנגליה.

ביומיים הראשונים למשלחת השקמנו קום ונסענו כשעה ורבע אל עבר בית הספר. ביומינו הראשון, הוצמדנו כצל אל תלמידים בוגרים ומורים וחווינו שיעורים בשישה תלמידים, הפסקות בבתים המחולקים לפי צבעים, וארוחות בחדר אוכל הכוללות הגשה ופינוי עצמי. התלמידים זכו למפגש אישי עם תלמידים מצטיינים הן בעשיתם החברתית והן בהישגיהם הלימודיים וקבלו  מושג ממקור ראשון על חוויית הלמידה בבית הספר.

ביום השני הגיע תורנו. בכבוד רב, יחד עם כלל התלמידים והמורים נאספנו אל הכנסייה. ובין קפטנים של קבוצות הספורט לדברי הדיקן, קבלנו במה להציג את עצמנו. בשקט, בשקט, בסדר מופתי, נכנסו כלל תלמידי בית הספר האנגלי לכנסיה. אנחנו כבר היינו מוכנים עם המצגות על ישראל, אורט טבעון ואיך לומדים כאן אצלנו יזמות ,i-steam. בגאון ובגאווה הציגו בזה אחר זה תלמדי המשלחת שלנו, עמדו והביטו הישר קדימה בבטחון ובתשוקה. המחמאות והפרגון מצוות המורים המקומי לא אחרו לבוא ואנחנו הסתובבנו כשני טווסים במסדרונות.

קבוצתנו זכתה לחנוך את מתקן ה- ODT החדש שנבנה בבית הספר, להתנסות בשעור מדעים ולהכיר את סדנת הקיימות כמו את מועדון הנוער ועשייתם המגוונת של התלמידים. משם המשכנו לחנוך את מתחם ה- ODT, נרטבו קצת מהדשא ולמדו על מנהיגות ועבודת צוות. בלטה במיוחד החשיבה מחוץ לקופסא כמו גם האמון שמהרו להעניק חברי המשלחת זה לזה בעת ביצוע המשימות. ומשם, בריצה, למעבדת הפיסיקה, מעבדה בנושא חומצות ובסיסים וטטרציה משותפת עם התלמידים הבוגרים.

את השעור הבא החברה שלנו לימדו. הם יעבירו שעור i-steam לתלמידים האנגלים. התלמידים חולקו לקבוצות ולפי נושאים שניתנו להם נאלצו להשתמש בחומרים מוגבלים כדי לייצר פתרונות לבעיה העומדת מולם. גם כאן עבודתם של התלמידים הייתה מעוררת גאווה. שיחות קולחות נוצרו כמעט באופן מידי  ואי אפשר היה לנחש כי התלמידים עושים זאת בפעם הראשונה.בסופו של היום נפרדנו באי רצון מהתלמידים. הוחלפו חברויות באינסטגרם, הוחלפו מכתבים וניתנו מתנות סמליות. נראה היה שנוצרו קשרים נעימים מאוד בין החברה שלנו ותלמידי בית הספר, אך הרושם הטוב שנותר הוא וודאי.

לאחר הביקור בבית הספר יצאנו לטייל ולהכיר את הסביבה, טיילנו בטבע, במוזיאונים שונים ואף זכינו לצפות בהצגה ” עלובי החיים” בתאטרון מסורתי. ביקרנו במוזיאון המדע בניו קאסל שם למדנו על המוח ראינו מוח אמיתי מקרוב וניתחנו את יכולות הזכרון שלנו. בנוסף כל זוג תלמידים לקח חלק במספר ניסויים במתחם מעבדות הקיים במוזיאון. מוזיאון נוסף היה מוזיאון תעתועי ראייה בו אתגרנו את תפיסות המרחב והמיקוד שלנו. דברים שרואים משם לא רואים מכאן.

קשה לכמת במילים את המשך המסע שלנו. כל יום חוינו מרחבים אחרים באיזור בו שהינו: אזור האגמים שהיה מרשים ביופיו ומלא בכבשים ידידותיות, בילינו יום שלם במרחב הביימיש (beamish ) מוזיאון פתוח המגולל את סיפורה של עיירה בתקופת 1800-1900 של אנגליה. המוזאון כולל 5 מתחמים בין שטחים פתוחים, בניהם בית משפחה מצוי, מסגריה נפחיה בית קדרות בית ספר מרפאה אוניברסיטה חנויות מוקמיות מתחם יריד ועוד. החוויה בין המתחמים הותירה בנו רושים עז וקינחנו בעוגיות ביתיות שנעשו במאפיה מקומית.

יום נוסף בילינו בסקוטלנד לא ניתן היה לעמוד בפיתוי של מעבר גבול ללא דרכון. באדינבורו עיר מרכזית בסקולנד, הסתובבנו בין טירות וחומות עתיקות המגוללות הסטוריה מרתקת ונופים מרתקים לא פחות. יום נוסף בילינו בחומת אדריאן האדירה. החומה היא שריד עתיק למה שהפריד ושימר פעם את גבולותיה של אנגליה מאלו של סקוטלנד. בטיול חווינו אתגרים רבים בהם טיפוס והליכה על החומה בכדי לא להפריע את מנוחתן של הפרות האדירות שזהו כניראה מסלולן הקבוע.

בין חוויה לטיול, את מרבית ארוחות הערב בילינו יחד עם תלמידים סיניים שהצטרפו אלינו, בהן התאפשר לנו ולתלמידים להעמיק את הקשר, לשמוע על החיים בסין ועל השאיפות שלהם לעתיד, אותו עתיד בעולם גלובלי אותו חולקים גם התלמידים שלנו. נפלה בחלקנו ההזדמנות  להכיר לתלמידנו נוער מתרבות אחרת, להתנסות בעבודת צוות רב תרבותית, להרחיב את עולמם של התלמידים בתחומי המחקר והיזמות ,להכיר בית ספר אנגלי ולייצג את בית הספר אורט גרינברג קריית טבעון וישראל בחו”ל.

זכינו!- זכינו להכיר חבורה מופלאה שצלחה בהצלחה, בהנאה ובסיפוק גדול, את האתגרים הרבים של הנסיעה משלב ההכנות ועד להתמודדות עם הצגת תוצרי הפרויקט, בבית ספר מפרגן שברגע שהכיר את התלמידים רצה לאפשר לכמה שיותר כתות להכיר אותם.